Transportul rutier a evoluat mult in zilele noastre, odata cu dezvoltarea infrastructurii. Daca pana in urma cu cativa ani transportul greu de marfuri era realizat doar pe calea ferata, astazi acesta s-a mutat aproape in totalitate pe segmentul rutier. Iar motivele care au condus la aceasta situatie sunt multiple.
Unul dintre ele tine de timpii de deplasare, mult mai mici in cazul transportului rutier de marfuri, decat la cel feroviar. Astfel, daca este sa ne referim strict la caile ferate din Romania, acestea sufera mult la capitolul infrastructura, astfel incat transportul marfurilor are mult de suferit, din cauza infrastructurii.
Investitiile in acest domeniu au lipsit in ultimii ani, astfel incat calea de rulare a trenurilor este deteriorata, pe alocuri din cauza vremii, in alte cazuri din cauza hotilor de fier vechi, care si-au insusit de la buloanele de cale ferata, pana la segmente de cale ferata, cu totul.
Mai mult, pe timp de iarna, trenurile inregistreaza intarzieri de sute de minute din cauza inzapezirilor si a lipsei de personal si utilaje care sa redea spre circulatie calea ferata. Dincolo de aceasta, in anotimpul cald pot aparea restrictii de viteza din cauza caniculei si a dilatarii sinei de cale ferata, care de asemenea, poate perturba serios bunul mers al garniturilor de tren.
Nu in ultimul rand, transportul pe cale ferata necesita unele costuri suplimentare privind transbordarea marfurilor. Astfel, sunt cazuri in care marfa este incarcata din porturi pe tractoarele auto, dupa care este transbordata pe garniturile de cale ferata industriala.
Sunt si cazuri in care marfa este incarcata direct pe tren, insa aceasta presupune o destinatie directa, fara intermediari si alte opriri ale convoiului de marfuri.
In schimb, transportul rutier iti ofera mai multa flexibilitate in ceea ce priveste alegerea rutei, cat si a timpilor de circulatie a marfurilor. Am vazut camioane la preturi bune la Kleyn Trucks. Aici nu mai esti constrans de mersul trenurilor, nici de intarzierile care tin de infrastructura pe calea ferata, ci doar de disponibilitatea soferului si, foarte important, de starea tehnica a autovehiculului.
Nu este mai putin adevarat ca si in sistemele de transport rutier pot aparea disfunctionalitati si blocaje cauzate de starea carosabilului sau ambuteiajele din trafic. Lar aici, lipsa variantelor ocolitoare pentru marile orase reprezinta un impediment serios.
In rest, singurele lucruri la care conducatorii autocamioanelor trebuie sa fie atenti sunt plata taxelor de drum, precum si vizarea la zi a licentelor si autorizatiilor de transport. Lipsa acestor documente si dovezi ale platii pot atrage insa sanctiuni serioase, ce pot merge pana la ridicare alicentei de transport.