Pe masura ce guvernele lumii continua sa se opreasca asupra economiei de combustibil si a reglementarilor privind emisiile, motoarele cu turbosuflante au inceput sa devina mai obisnuite.
Motoarele cu turbocompresie cu deplasare mai mica pot genera o economie excelenta de combustibil daca sunt conduse cu atentie, dar sunt in continuare capabile sa produca multa energie pe hartie. Din acest motiv, producatorii auto au inceput sa le foloseasca pentru a indeplini aceste standarde de emisii din ce in ce mai stricte si pentru a oferi clientilor aceleasi niveluri de putere ca inainte sau uneori chiar mai mari.
In acest articol, va vom descrie pe scurt cum functioneaza un motor turbocompresat si vom raspunde la intrebarile obisnuite pe care consumatorii le au cu privire la motoarele turboalimentate (uneori numite inductie fortata).
Motoarele turbo pot fi gasite in toate tipurile de vehicule in aceste zile, inclusiv camioane si SUV-uri, asa ca speram ca acest articol va va oferi cunostintele de care veti avea nevoie atunci cand mergeti la cumparaturi pentru un vehicul nou sau second hand, cu turbo.
Ce este un motor Turbo si cum functioneaza un motor cu turbocompresor?
In cel mai simplu termeni, un turbocompresor atrage aer, il comprima si apoi introduce aerul sub presiune in galeria de admisie a motorului. Acest aer dens, sub presiune, intra cu forta in camera de ardere atunci cand pistonul face o cursa in jos. Cu mai mult oxigen intrand in motor mai rapid, puteti arde mai mult combustibil. Iar cand arzi mai mult combustibil, cresti mai multa putere.
Aceasta este doar o parte a procesului de turbocompresie. Dupa finalizarea ciclului de ardere, gazul rezidual fierbinte iese din camera de ardere printr-o iesire de evacuare. Pe masura ce gazul rezidual iese, trece prin turbocompresor si invarte o roata a compresorului. Pe masura ce roata compresorului se invarte, se atrage in aerul atmosferic rece din partea opusa a turbo-ului, incepand din nou procesul.
Exista o mica problema cu acest proces: aerul devine fierbinte pe masura ce il comprimati si caldura va fura motorul de putere. Apoi, aerul comprimat trebuie racit inainte de a intra in galeria de admisie, apoi. Pentru a remedia acest lucru, aerul comprimat va trece printr-un schimbator de caldura, uneori numit intercooler, in drum spre galeria de admisie.
Un intercooler „aer-aer” va raci aerul comprimat fierbinte folosind fluxul de aer exterior in timp ce va deplasati. Exista, de asemenea, un intercooler „apa-apa”, care foloseste apa rece pentru a raci aerul comprimat.
Pro si contra unui motor cu turbocompresor
Cele doua avantaje majore ale unui motor turbo sunt densitatea de putere mai mare si eficienta crescuta a combustibilului. Deoarece un turbocompresor permite unui motor mic sa produca mai multa putere, producatorii pot reduce dimensiunea deplasarii motorului. Un motor mai mic este de obicei un pic mai bun pe gaz decat unul mai mare, ceea ce contribuie la unele economii de combustibil.
Motoarele turboalimentate utilizeaza, de asemenea, aerul cald si expulzat al motorului pentru a roti o roata a compresorului si a trage aerul exterior, reducand cantitatea de deseuri produse. Din aceste motive, un motor cu turbocompresor poate fi mai eficient decat unul natural aspirat atunci cand este condus cu atentie.
Totusi, eficienta unui motor turbo poate scadea rapid daca incepi sa conduci agresiv. Pentru ca un motor sa functioneze corect si sa nu se deterioreze, trebuie sa obtina un raport adecvat de amestec de aer-combustibil in camera de ardere. Un turbo va forta mai mult oxigen in motor, in special sub acceleratie, astfel incat motorul va arde si mai mult combustibil intr-un astfel de scenariu.
Turbocompresoarele cresc, de asemenea, presiunea atmosferica din motorul masinii. Atunci cand aveti o presiune mare a motorului, riscati sa va confruntati cu „pre-aprindere” – care este atunci cand combustibilul brut se aprinde inainte ca bujiile sa il poata aprinde.
Accelerati tare cu o masina turbo si presiunile motorului vor creste imens, crescand sansele de aprindere prealabila. Motoarele moderne vin cu un senzor de lovire si un software care ajuta la prevenirea aprinderii prealabile prin detectarea precoce si pulverizarea combustibilului suplimentar in camera, dar acest lucru reduce si mai mult economia de combustibil.
Din acest motiv, multe motoare moderne cu turbocompresie vor lua, de asemenea, combustibil premium, dat fiind faptul ca acesta are o rezistenta mai mare la preaprindere, ceea ce il face potrivit pentru utilizare la motoarele cu turbocompresie mica si cu compresie ridicata.
Puteti afla care este gazul potrivit pentru vehiculul dvs., verificati manualul masinii.In timp ce multe motoare moderne sunt destul de fiabile, motoarele cu turbocompresie vin cu o componenta suplimentara in calea turbocompresorului in sine, intercoolerului si a tuturor conductelor necesare pentru a furniza aerul comprimat motorului.
Acest lucru ar putea face reparatiile sau intretinerea motorului mai scumpe in comparatie cu un motor traditional aspirat natural, dar, ca si fiabilitate, acest lucru va varia de la vehicul la vehicul.
Cel mai bine este sa cercetati evaluarile de fiabilitate si costurile de reparatie pentru vehiculul turbo pe care il analizati, deoarece aceste cifre variaza de la model la model.
Pe scurt, cele mai importante avantaje ale unui motor turbo sunt urmatoarele:
- Mai multa putere si cuplu de la un motor mai mic;
- Mai mult cuplu redus in intervalul RPM;
- Poate oferi o eficienta mai buna a combustibilului atunci cand este condus cu mare atentie.
Cele mai importante dezavantaje ale motoarelor turbo, sunt urmatoarele:
- Poate necesita combustibil premium;
- Poate umfla costurile de reparatie.
Sunt fiabile motoarele turbo-incarcate?
Motoarele cu turbocompresor sunt mai complicate si au mai multe piese decat un motor fara turbocompresor. Desi majoritatea motoarelor cu turbocompresiune din zilele noastre sunt destul de fiabile, designul mai complicat poate creste costurile de reparatie daca intampinati probleme sau aveti o coliziune frontala. Un turbo poate de asemenea pune anumite componente sub tensiuni intense, care pot reduce durata de viata a motorului in timp.
Cum pot detecta o eroare turbo?
Deoarece turbocompresorul este o componenta atat de critica, poate fi evident daca esueaza. Primul semn al unei defectiuni, cel mai probabil va fi martorul aprins in bordul masinii. Intre timp, un turbocompresor care a esuat complet, poate sa scoata un zgomot puternic. De asemenea, veti experimenta o pierdere de putere si daca turbocompresorul scurge ulei, fumul albastrui poate incepe sa emane din evacuarea dvs.
Unele vehicule sunt echipate cu un „ecartament” care va indica cata presiune produce turbocompresorul. Daca valoarea afisata pe ecartament sub acceleratie este mai mica decat in mod obisnuit la un RPM dat, poate aparea o problema cu turbocompresorul.