Moda alternativa este o moda care, cel putin la un moment dat, s-a abatut de la moda comerciala. Moda alternativa include moda subculturilor specifice cum ar fi emo, scena, subcultura Goth, Hip Hop, moda cu metale grele si Cyberpunk, Lolita, insa nu se limiteaza la acestea. In general, moda alternativa sau „alt”, nu se conformeaza tendintelor populare pe scara larga ale timpurilor care au popularitate pe scara larga.
Ea poate sa se manifeste ca un stil de margine, dar se poate dezvolta si din sentimente anti-moda care se concentreaza pe unitatile utilitare simpliste (de exemplu: moda grunge, bazata in mare masura pe confort si disponibilitate) . Si aici s-au identificat mai multe tipuri de rochii de ocazie .
Modelele alternative sunt adesea considerate un concept modern, dar conceptul de subcultura cu care este adesea legat a existat de-a lungul secolelor. Asa cum este prezentat in explorarea de catre Ken Gelder a istoriei modelelor culturale alternative in societatea occidentala, moda alternativa a fost adesea folosita pentru a identifica chiar stereotipul membrilor grupurilor cu sisteme de valori specifice. Gelder afirma ca moda alternativa a fost in mod traditional legata de subculturi care au fost identificate de catre societatea de masa ca fiind:
- dezinteresati de ordinea morala comuna: inactivi, parazitari, hedonisti, criminali
- dezinteresati in sau impotriva aderarii la structura clasei sociale
- identificarea cu o zona (strada, cartier, club), mai degraba decat cu o proprietate detinuta de sine
- preferand sa dezvolte „familia” si comunitatea in afara paradigmelor traditionale
- cu atitudini impotriva sau precauti fata de productie in masa, omogenitate, comprimari comportamentale impuse social
Cei care folosesc moda alternativa pot varia foarte mult in credinte si nu se pot identifica cu niciunul din aceste concepte. Adesea, perceptiile sociale in masa privind semnificatia anumitor moduri si relatia lor cu un grup special de nisa, care este important in intelegerea interactiunii modei alternative cu cultura de masa – o moda este adesea mai amintita pentru ceea ce este legat de popularitate decat ceea ce purtatorul sau a intentionat sa reprezinte.
In mod special, intr-un sens sociopolitic, moda alternativa a fost adesea adoptata in mod intentionat de catre un individ sau grup pentru a arata o pauza de la credintele sau morala culturii populare si ca o forma de auto-exprimare care a provocat limitele a ceea ce a fost considerat potrivit, in moda sau practic.
Semnificatia din spatele unui anumit stil, sau stilul mentionat, chiar daca are un inteles, este pusa in discutie intre purtatorii individuali si cei din afara stilului.
Utilizarea terminologiei de subcultura in secolul 21 pentru a clasifica sau interpreta stilul de imbracaminte este adesea inexacta sau cel putin nu ofera o imagine completa a persoanei evaluate prin „aspectul” ei, datorita evolutiei constante a sensului, relevantei si coeziunea anumitor subculturi si chiar a termenului „subcultura”.
Moda alternativa este adesea privita prin obiectivul politicii sociale – este considerata o expresie vizuala a opozitiei fata de normele societatii, asociata astfel cu idealismul, energia si razvratirea culturii tineretului. Cu toate acestea, studiile sociologice in explorarea modei alternative au gasit persoane care au pastrat moduri statistice neobisnuite de imbracaminte pe o baza post-adolescenta permanenta.
Modelele alternative ofera, in general, o provocare pentru normele acceptate, desi reactiile primite de purtatorii de moda alternativa de la cei care adera la stilizari mai conventionale pot fi la fel de diverse ca si purtatorii.